Helsestasjon for barn 0-5 år

Helsestasjonen tilbyr helseundersøkelser til barn 0-5 år, helseopplysning og veiledning til foreldre. Vi gjennomfører det anbefalte barnevaksinasjonsprogrammet. Etter fødsel og adopsjon vil helsestasjonen ta kontakt med deg og tilby hjemmebesøk og helseundersøkelse. Nytilflyttede familier oppfordres til å ta kontakt med helsestasjonen.

Hvem kan benytte helsestasjon?

Nyinnflyttede familier oppfordres til å ta kontakt med helsestasjonen.

Hvem møter du på helsestasjon?

På helsestasjonen møter du jordmor, helsesøster, helsesekretær og lege.

Hvem kan få tilbud ved helsestasjonen?

Helsestasjonen er et tilbud til alle gravide, barn og deres familier i Rauma kommune.

Hva koster det?

Tilbudet er gratis.

DigiHelsestasjon

DigiHelsestasjon gjør at du kan kommunisere med helsestasjonen og skolehelsetjenesten på nett.

• sende og motta meldinger fra helsestasjons- og skolehelsetjenesten
  • se avtaler og avbestille avtaler, f.eks med skolehelsetjeneste og helsestasjon
  • få varsler om planlagte avtaler på tekstmelding eller e-post

Meldingene og avbestillingene kommer direkte inn i den elektroniske pasientjournalen (EPJ). Helsenorge og har høyeste sikkerhetsnivå.

HelsaMi (Helseplattformen) (Krever innlogging)

Vaksinasjon

Klikk her for å se hvilke vaksiner som er den del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Fysioterapi

Kommunen har tilbud om fysioterapi for barn. Helsesøster kan ved behov henvise til fysioterapeut som dere kan møte på helsestasjonen.

Film om firemånederskontroll på helsestasjon

Barnekontroller og vaksiner

Rauma kommune følger det nasjonale helsestasjonsprogrammet.

Klikk her for å laste ned oversikten over tidspunkt for kontrollene og hva de inneholder.

Når dere kommer til helsestasjonen, er det fint om dere har med et teppe eller håndkle, som barnet kan ligge på.

Vil tilbyr også kurset De utrolige årene, som skal bidra til å gi foreldre trygghet i foreldrerollen.

Klikk her for å lese mer om foreldrekurset De utrolige årene

Klage

Klager rettes til avdelingsleder helsestasjon.

Nyttige linker

Helsestasjon