Hjemmehjelp

Hjemmehjelp er et tilbud til personer som er avhengig av hjelp og praktisk bistand i hverdagen på grunn av sykdom, funksjonshemning, alder eller andre årsaker.

Hva tilbyr vi?

  • Gjøre alminnelig husarbeid
  • Skrive handleliste
  • Skaffe varer og tjenester
  • Betale regninger

Hvem kan få hjemmehjelp?

Du må ha nedsatt evne til å utføre praktiske daglige gjøremål som følge av funksjonsnedsettelse. Du er avhengig av praktisk hjelp for å ivareta en eller flere av oppgavene som inngår i tjenesten. 

Slik søker du

I søknadsskjemaet beskriver du dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du trenger. Vi vurderer helsetilstanden din og finner det helsetilbudet som passer best for deg.

Du søker om helse- og omsorgstjenester ved å bruke vårt elektroniske søknadskjema

Hva koster det?

Hjemmebaserte tjenester
Grunnbeløp Pris per måned (ingen mva)
Inntekt under 2 G (fastsettes av HO departementet) 240
Inntekt 2 - 3 G 1160
Inntekt 3 - 4 G 1793
Inntekt 4 - 5 G 2391
Inntekt over 5 G 3594
Timesats 549

Grunnbeløpet i folketrygden

Husstandens samlede inntekt bestemmer hvor mye du må betale i måneden. Dersom tjenesteomfanget i en måned reduseres i forhold til vedtaket, vurderes det om det skal faktureres etter abonnementsordning eller pr. time. 

Hva skjer videre med søknaden?

Du får svar på søknaden innen 4 uker. Dersom saksbehandlingen ikke er ferdig innen denne fristen, skal du få et foreløpig svar med antatt saksbehandlingstid.

Klage

Slik klager du på enkeltvedtaket om hjemmehjelp eller på tjenesten.   

Kontakt

Koordinerende enhet
E-post
Mobil 47 51 54 65

 

Telefontid

Mandag-fredag: 9 - 12

Vakttelefon hjemmetjenester
Telefon 48 99 41 49

Åpningstider

Kontortid

Mandag - fredag: kl 08 - 16 i månedene oktober - april

Mandag - fredag: kl 08 - 15.30 i månedene mai - september

Besøkstid Rauma helsehus

Kafeen: mandag - fredag kl 10-16.

Ytterdøra: mandag -fredag kl 07-20 (Helg: 09-20)

Adresse

Strandgata 22

6300 Åndalsnes

Kart