Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon
Annonsering av avhending av kommunale eiendommer
Eiendommer som skal avhendes annonseres som minimum på kommunens nettsider og i lokalpresse/finn.no eller lignende.
Budgiving
- Det avholdes åpen budrunde.
- Interessenter får opplyst høyeste bud.
- Unntaksvis, etter åpen budrunde, avholdes lukket budrunde.
Kjøpekontrakt
- Kommunens alminnelige kjøpevilkår legges til grunn.
- Eiendommene selges slik de er, fri for pengeheftelser.
- Kjøper dekker alle overdragelseskostnader, dokumentavgift, tinglysningsgebyr, eventuelle oppmålingskostnader og konsesjonsgebyr.
- Utgifter til megler dekkes av Rauma kommune.
Salgsvedtak
- Salg av eiendommer inntil NOK 100.000 vedtas av kommunedirektøren med behandlingstid på 2-4 uker.
- Salg av eiendommer inntil NOK 5 millioner vedtas av formannskapet med behandlingstid på 6-8 uker.
- Salg av eiendommer over NOK 5 millioner vedtas av kommunestyret med behandlingstid på 3 måneder.
Gjennomføring, oppgjør, skjøteutstedelse
- Når avhendingen er vedtatt av kompetent organ sendes undertegnet kjøpekontrakt og betalingspåkrav til kjøper.
- Kjøpesummen skal normalt betales innen 30 dager etter at kjøper har mottatt påkrav.
- Eiendommen overtas når skjøtet er tinglyst på ny eier.
- Skjøte utstedes når betaling er mottatt, eller så snart eiendommen tildeles gårds- og bruksnummer.
Lenke til instruks for avhending av fast eiendom (PDF, 203 kB)
Lenke til standard betingelser ved kjøp av kommunal tomt i Rauma (PDF, 135 kB)
Sist endret 28.04.2023 11.12