Nordveggen får næringsprisen for 2020

Kraftfondet har i dag, 18. november 2020, enstemmig valgt å gi Næringsprisen 2020 til Nordveggen AS

Nordveggen AS - Klikk for stort bildeRaumasamfunnet har vært gjennom en rivende utvikling de siste 15 åra. Næringslivet har utviklet seg godt. Rauma har tatt posisjon som en attraktiv, framtidsretta kommune og tidligere års befolkningsnedgang er blitt snudd til vekst.

Mange skal ha æren for dette, men det er liten tvil om at utviklingsselskapet Nordveggen har vært helt sentral både ved selv å få på plass viktige utviklingsprosjekt, men også ved å etablere møteplasser og bidra til at lokalt næringslivet i dag samarbeider tettere enn i de fleste andre kommuner.

- Det var mange sterke kandidater med i vurderingen av årets næringspris, men Kraftfondet har funnet at det nå er på tide å anerkjenne hvilken betydning Nordveggen har hatt for utviklinga av Raumasamfunnet. At også Lesja er så godt fornøyd med Nordveggen, understreker den krafta som ligger i selskapet, sier leder i Kraftfondet, Per Vidar Kjølmoen.

Nordveggen AS ble etablert i 2004 av Rauma kommune og Rauma Næringslag. Siden den gang har selskapet jobbet med å legge stein på stein for å utvikle både egen kommune, region og fylket.

I starten arbeidet selskapet mye med å etablere bedre relasjoner internt i næringslivet, samt mellom næringsliv, kommune og innbyggere. Deretter kom merkevareprosjektet og visjonen om å gjøre Rauma til verdens beste kommune for naturglade mennesker. Dette har vist seg å være en slitesterk og framtidsretta ledesnor for utviklinga av Rauma.

Senere har Nordveggen vært bidragsyter direkte, og indirekte, i å få realisert bl. a. Norsk Tindesenter, Rampestreken, Via Ferrata, Utrøna og Innovasjonsfestivalen. Nordveggen har også et etablert samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune, ProtoMore i Molde, DigiCat i Ålesund og fagmiljøer i Kongsvinger, Gjøvik og Kristiansund

- Det er imponerende at Nordveggen også har hatt et såpass sterkt regionalt gjennomslag. De har skapt relasjoner og møteplasser som er viktige for Møre og Romsdal og Innlandet, samt vært sterkt medvirkende i å få på plass viktige investeringer for Rauma. Dermed har Nordveggen også vært i stand til å styrke utviklingsmiljøet i egen organisasjon, sier Kjølmoen.

Kraftfondet er kjent med at Rauma næringslag har nominert Nordveggen til Møre og Romsdal fylkeskommunes pris for årets bedrift. Kraftfondet håper at vår tildeling kan bidra til at Nordveggen styrker sine sjanser til å nå fram der også.

Med sitt vellykkede regionale arbeid, må Nordveggen også være en sterk kandidat til den prisen, sier Kjølmoen.