Polkabjørn og Kleine Heine spiller gratiskonsert i festmarkering for Raumabanen

Det blir jodling og hæla i taket-stemning når Polkabjørn og Kleine Heine spiller gratiskonsert i Åndalsnes sentrum 20. september i forbindelse med Raumabanens hundreårsjubileum 20. september.

(Foto: Fredrikstad Foto)

– ­­Vi har gledet oss til å avsløre hvem som skal spille på gratiskonserten i Åndalsnes lenge. Det var viktig for oss å velge et band som kan lage stemning, og Polkabjørn og Kleine Heine kommer til å sørge for både dansefot og fest en hundreåring verdig, sier regiondirektør Kristine Jessen i Bane NOR.

Konserten setter et punktum på folkefesten 20. september, som pågår fra morgen til kveld langs Raumabanen. I et stort telt foran Tindesenteret får de fremmøtte avslutte festdagen med jodling og humor.

Bjørn Tomren og Heine Bugge står bak duoen som skal spille opp til fest. Ifølge sin egen beskrivelse, er de kjent som kanskje det mest usannsynlige oppvarmingsbandet i nyere tid, med oppvarmingsjobber for A-ha, MODS, Deana Martin, Katzenjammer og SKI VM 2011. Virtuosen Kleine Heine er kjent som trekkspillets svar på Matti Nykänen, utsvevende og god med kniv. Polkabjørn er ikke bare Nord-Europas beste jodler, men er også en anstendig strupesanger, og vant Stjernekamp i 2021. Om konserten på Åndalsnes, sier de:

– Jodling og trekkspill kan i likhet med Raumabanen ta deg til de høyeste tinder over avgrunnen og trygt ned i dalen. Det går alltid et tog, sies det. Men jubileumstoget og denne konserten kan du ikke gå glipp av.

Konserten starter klokka 21, og pågår til 23. Denne delen av arrangementet har 18-årsgrense med skjenkebevilling, og man trenger ikke å skaffe billett på forhånd.

Fullpakket program

Gratiskonserten arrangeres i forbindelse med at Bane NOR og Jernbanedirektoratet lager folkefest for hundreårsmarkeringen av Raumabanen den 20. september, i tett samarbeid med Dovre, Lesja og Rauma kommune.

Markeringen starter på Dombås stasjon klokka 08:30 og ender i Åndalsnes på kvelden.

– Raumabanen er en av verdens vakreste togstrekninger, og vi er stolte av å få lov til å drifte den. Hundreårsmarkeringen gir oss anledning til å sette pris på de som bygde banen med få ressurser, men også å gjøre stas på lokalsamfunnet som har den som nabo. Derfor håper vi at vi kan lage en opplevelse som folk som bor langs Raumabanen og besøkende vil huske i lang tid, sier Jessen.

Gratis returtog

For at flest mulig kan bli med på arrangementet, har Bane NOR, Jernbanedirektoratet og SJ satt opp et ekstra passasjertog med avgang 23:15 fra Åndalsnes til Dombås. Billettene er gratis, men passasjerer må booke billett på forhånd. Billettene blir tilgjengelige på entur.no i forkant av jubileet.

Program for dagen:

Kl. 08.30: Folkefesten starter på Dombås stasjon.

–         Dovre bygdekvinnelag serverer frokost på perrongen.

–         Taler ved ordfører, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.

–         Musikkinnslag ved Jernbanens musikkorps, Sigurd Brørs og Martine Haugen, Dombås musikkforening, Lesja og Dovre kulturskole.

–         Elevene ved Dovre barneskole danser BlimE!-dansen.

Kl. 10.10: Jubileumstoget reiser fra Dombås stasjon.

Kl. 11.45: Festen fortsetter på Bjorli stasjon.

–         Pølse og drikke til fremmøtte.

–         Taler ved ordfører, Bane NOR og historielag.

–         Musikkinnslag ved barnekor, Synne Vo og Jernbanens musikkorps.

Kl. 13.45: Verma stasjon:

–         Bygdekvinnelaget serverer lefse og kaffe.

–         Kransenedleggelse på Kongebautaen og bautaen for de som mistet livet under byggingen av Raumabanen.

–         Historiske foredrag og demonstrasjon av steinhugging og smiing.

–         Musikkinnslag ved Rauma spelemannslag og Jernbanens musikkorps.

Kl. 15.35: Jubileumstoget ankommer Åndalsnes.

–         Offisielt program frem til kl. 18 med festtaler, musikalske innslag og underholdning.

Vi holder lokstallen åpen for besøkende mellom kl. 12 - 18. Her kan du blant annet se togmateriell på nært hold, se hvordan arbeid på banen utføres og prøve deg i lokførersimulator.

Kl 21.00: Gratiskonsert med Polkabjørn og Kleine Heine. Denne delen av arrangementet har 18-årsgrense.

I tillegg arrangerer kommunene lokale arrangementer. Se hjemmesidene til Dovre kommune og Rauma kommune for mer informasjon.